Eén van de taken van een ondernemer of boekhouder voor een bedrijf is het indienen van de btw-aangifte België. Ben je ondernemer of ben je van plan een onderneming te starten, dan is het belangrijk dat je je financiën op orde hebt. Je kunt dit zelf met een boekhoudprogramma bijhouden of je kunt hier een boekhouder voor inschakelen. Wat je ook kiest, de periodieke btw-aangifte is in België wettelijk verplicht. En, zoals de naam al aangeeft, dien je dit niet jaarlijks in.
Wat is de periodieke btw-aangifte?
In België zijn alle ondernemers verplicht om regelmatig een update in te dienen van de huidige financiële status bij de Federale Overheidsdienst Financiën (FOF). Als je meer dan €2.500.000 omzet (exclusief btw), dan moet je dit elke maand doen en zet je minder om dan doe je het elke drie maand. Door deze aangifte te doen maak je aan de FOF kenbaar wat het verschil is tussen het btw-bedrag dat je nog verschuldigd bent en het btw-bedrag dat nog aftrekbaar is. Doe je dit niet op tijd, dan loop je het risico een boete te ontvangen.
Hoe kun je btw-aangifte doen?
Gelukkig is deze btw-aangifte erg gemakkelijk te doen en als je al je administratie goed op orde hebt zal dit je niet veel tijd kosten. Je kunt simpelweg inloggen op de Intervat applicatie van de FOF met je persoonlijke gebruikersnaam en passwoord. Heb je alles goed bijgehouden, dan ben je binnen een paar minuten klaar.