Steeds vaker maken bedrijven gebruik van online klantportalen en dat is natuurlijk niet voor niets. Een klant die online kan inloggen om bijvoorbeeld bestellingen terug te zien, facturen te downloaden, gegevens te bekijken of misschien zelfs (medische) dossiers in te kijken, is vaak een tevredenere klant dan dat alles op papier gaat. De digitalisering strekt zich steeds verder uit en dat geldt ook voor alle soorten bedrijven en ondernemers. Een klantenportaal is dus eigenlijk onmisbaar als je een website hebt waarop klanten producten of diensten kunnen afnemen. Daarom hieronder de voordelen om vandaag nog naar de mogelijkheden te kijken.
Een klantenportaal zorgt voor interactie met je klant
Een online klantportaal zorgt ervoor dat je interactie hebt met je klant en dat er communicatie tussen jullie beide is. Deze communicatie kan bestaan uit het beheren van de klantgegevens, beheren van offertes en het inzien van facturen. Zo kun je ervoor kiezen om een automatische email te versturen aan de klant als er een nieuw bericht online is gezet zoals een factuur of een offerte. Door de interactie via één weg te laten lopen is alles voor beide partijen gecentreerd en kunnen beiden het alles eenvoudig op klant-leverancier niveau terugvinden.
Daarnaast bespaart de interactie via een klantenportaal ook nog eens tijd bij aan jouw zijde. Alles staat centraal waardoor je het eenvoudig terug kunt vinden, maar de klant kan ook alles 24/7 bekijken waardoor deze geen contact hoeft op te nemen met de klantenservice. Dit scheelt dus een werkbelasting op de afdeling klantenservice.
De interactie zorgt voor veel gemak
Zoals aangegeven kan zowel de klant als jij als leverancier alles terugvinden op één plek. Dit is voor beiden een groot gemak en een klantportaal kan op verschillende manieren worden ingericht om ervoor te zorgen. Zo kun je bijvoorbeeld losse tekeningen ook toevoegen en heb je eigenlijk met één inlog voor de klant een compleet dossier waar ze bij kunnen wanneer het ze uitkomt.
Dit gemak zorgt bij de klant voor een grotere tevredenheid en kan zelfs de klant ervan overtuigen om over te stappen op jouw producten of diensten ten opzichte van een concurrent zonder klantenportaal.
Voorzie het klantenportaal van een certificaat
Als je zorgt dat het klantenportaal een certificaat heeft dan is de klant helemaal tevreden, want zo is zijn of haar privacy beveiligd maar ook tegelijkertijd transparant. De unieke login zorgt ervoor dat niet zomaar iemand bij de gegevens van de klant kan, zoals bijvoorbeeld een computer hack. De gegevens zitten allemaal beveiligd in het systeem, waardoor er meer zekerheid is op het gebied van veiligheid. Op die manier kan er dan ook eenvoudig en veilig informatie worden uitgewisseld, denk bijvoorbeeld aan medische informatie die altijd vertrouwelijk behandeld dient te worden. Aan jouw zijde kun je dan ook per werknemer de toegang instellen zodat iemand van bijvoorbeeld de klantenservice niet alle informatie in kan zien maar de bevoegde en behandeld arts wel. Zo help je zowel jezelf als jouw klanten aan een tevreden ervaring met jouw bedrijf.